Op-naar-het-Oosten.reismee.nl

Avonturen in Terai

Live vanuit het altijd bruisende Kathamdu volgt hier weer een nieuw verhaaltje.
Morgen verdwijn ik weer de bergen in, dus dan volgt er weer een tijdje radio stilte.

De laatste 2 weken even geen bergen helaas snik snik snik, voor de afwisseling ben ik het zuidelijkde deel (Terai) van Nepal gaan verkennen. Omdat het lopen allemaal wat sneller ging dan eerste gepland had ik nog tijd om wat extra te doen. Daarom besloten naar Lumbini (Geboorte plaats van Boedha) te gaan. Omdat het helaas hier in nepal nog steeds niet mogelijk is om instan-taan 150 km te reizen betekende dit dat er weer een lekkere busrit op de planning stond :). Dit keer gelukkig geen dodelijk ongelukken gezien alleen maar wat geiten op de dak van de bus. Laatste stukje naar Lumbini zat ik naast een chinees die de reis wel iets vermoeiender maakte. Na 30 min met hem gepraat te hebben kon ik hem niet overtuigen dat ik toch echt niet alleen tibet in mocht.... Werd zelfs beetje boos op mij omdat ik zei dat ik dat niet mocht... grapjas :D

Lumbini bestaat uit klein dorpje (Lumbini Bazaar) en de Lumbini development zone. Dit laatste is 1 groot complex (6 km2 ongeveer) vol met temples/kloosters. De maya divi temple staat op het plek waar boedha geboren zou zijn. Omdat het hier in het zuiden overdag lekker heet is was ik lekker vroeg opgestaan om om 6:00 voor de ingang van de maya divi temple te staan. Toen werd mij eerste vrolijk vertelt dat je een kaartje moest hebben en dat de enige plek waar je die kon kopen 3km verder op aan de andere kant van het complex was (wat hebben nepalezen toch humor). Na het zien van mij geschokte gezicht waren ze gelukkig zo lief om mij toch naar binnen te laten :D. Het hing daar vol met gebedsvlaggetjes en omdat het lekker vroeg was waren de enige mensen daar ik en wat monniken. Heel mooi en leuk! :D
De rest van het development zone was niet heel bijzonder. Werd nog veel gebouwed en was gewoon nog iets te groot/leeg waardoor je af en toe een beetje verloren voelde.

Na lumbini was het tijd voor wat avontuur in de jungle. Op naar Chitwan! :D
Omdat een verblijf in de jungle zelf een beetje buiten mijn budget viel verbleef ik in Sauraha (net buiten het park). Leuke was dat lotte hier ook was (met haar intro), en we elkaar dus voor eerste in 30 dagen weer zagen! :D De volgende dag (mijn tweede dag) ging ze jammer genoeg al weer weg richting pokhara en moest ik me zelf maar weer gaan vermaken. Totaal geen probleem hier!
Ik ben 1 dag met 2 gidsen (was helaas verplicht haha) de jungle in gegaan. Dit was leuk/spannend. Zeker toen we door het hoge gras liepen en opeens een heel hard gebrul hoorde. Schijnbaar lag er een sloth beer ergens te tukken die wij door het gras niet konden zien, maar we hadden hem wel wakker gemaakt hehe. Gelukkig hadden mijn gidsen (gewapend met elke een bamboo stok) snel een mooie alternatieven route gevonden. Niet heel veel beesten gezien maar gelukkig aan eind van de dag wel een nog een Neushoorn! :D. Toch apart om zo kruipend over de grond naar zo groot beest toe te gaan.... Maar zeker wel leuk! :D
Omdat ik toch al zoveel loop leek het me leuk om op de rug van een olifant te gaan zitten en hem het lopen te laten doen!: Dit was echt briljant! Jammer genoeg waren er ook een aantal chinezen die nou niet echt stil waren. Maar ondanks dat... echt super!
De olifanten moeten natuurlijk wel een beetje schoon gehouden worden en aangezien ze nog geen douch groot genoeg hebben voor olifanten moeten ze zich in de rivier wassen. En daar help ik natuurlijk graag bij mee! Echt leuk om zo een olifant te lopen poetsen/schrobben (nadat je eerste goed bent nagemaakt door de zelfde olifant) :D. Daarna ook nog even geholpen een andere olifant te wassen. Deze lag gewoon op z'n zij in het water, dus je kon gewoon op hem gaan liggen enzo. Als ze in het water liggen leek ie niet zo groot, echter toen die op stond schrok ik wel even want deze was een stukje groter dan alle andere olifanten (was een van de weinige mannetjes) die daar rond liep... hehe

Na Chitwan nu weer terug in Kathmandu (en lotte :D:D)
Is wel weer effe wennen hier in de drukte....
Leuke was wel dat het 12 april nepalees nieuwejaar was (is hier nu 2069 als ik het goed heb)! En zoals je wel een beetje kan verwachten gaat het met de zelfde nepalezen preciesie als de rest van alles. Om 11:50 begon het met de aankondiging nog 15 min tot het nieuwejaar. Om 0:06 kwam de aankondiging dat het nog 1 min was.... en om 0:10 hoorde we door een microfoon 10...9...8.... :D
De volgende dag zijn we naar Bhaktapur gegaan (klein dorpje 15km van kathmandu). Daar vieren ze nieuwjaar op een speciale manier. Ze zijn voor nieuwejaar al een weer bezich om een charoit (lees houten tempel op wielen) door de stad heen te trekken. Op nieuwjaarsdag houden ze dan een touwtrek wedstrijd tussen twee delen van de stad. De winner krijgt de eer om het omhoog trekken van een 25m houten paal te organiseren. Dit laatste stonden wij bij....We hebben echt met pleizier (bijna 2 uur) staan kijken hoe een klein leger aan nepalezen op wonderbaarlijke manier de 25m hoge boom recht op de lucht in kregen. Dit ging zeker niet altijd even soepel en het verbaast me ook niks dat hier soms ook doden bij vallen (wacht maar tot je de filmpjes ziet). Was echt een superdag!

Morgen vertrek ik dan eindelijk op mijn expeditie naar de Mera peak :)
Heb er echt heeel veel zin in!
Op 3 mei kom ik weer terug in Kathmandu dus tot dan zal het effe stil zijn van mijn kant.
Maar daarna volgen er een heleboel mooie foto's :D

En... Happy New Year!

Reacties

Reacties

Cary

Je hebt een geweldige vakantie. Wat maak je leuke dingen mee. We kijken weer uit naar je volgende verslag.

Anny

Geniet van je expeditie maar kijk goed uit. Ik vind het spannend hoor. leuke verhalen. Wat heb je al veel gedaan en gezien.

Andy

He Tim,

Super man!!! of superman??? wat een mooie verhalen, leuke contacten opgedaan en weer veel beleefd. Je doet het toch allemaal maar, geniet met volle teugen. Liefs Andy

lisa

He broertje,

Wat een top verhalen allemaal! Zie echt alles helemaal voor me door hoe je het beschrijft haha! En wat leuk dat je Lotte nog hebt gezien! Nou, geniet van je trekking en doe voorzichtig!

Xxxx

Ine

Hoi wereldreiziger!wat een mooie verhalen , het verhaal van de olifanten hebben wij ook meegemaakt in Thailand, wat een grote beesten vooral als ze op gaan staan en jij zit in zo,n gammel bakje bovenop zijn rug.(vond Jan erg leuk ) blijf genieten en kalm an!!

Liefs Ine

Nirina

Wow Tim, echt weer supergaaf:) Hier is het allemaal wat minder spannend. Dolly doet het heel goed! Je herkent hem niet meer terug straks;):) xxxx

Akke

Gewoon even 2 olifanten wassen, hoe mooi is dat! gaaf om te lezen allemaal :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!